Hvad er stress?

Kort fortalt, er stress en hormonel tilstand, der sætter én i stand til at kunne yde en ekstraordinær indsats, når man oplever at være i en presset situation.

Stress, er en naturlig reaktion hos både mennesker og dyr, den er kroppens "turbo", og er helt ok i små mængder. Således, er stress en slags brændstof til kroppen, som sætter os i stand til at kæmpe eller flygte, når vi oplever farlige, truende, usikre eller udfordrende situationer.
I sådan en situation, producerer kroppen lyn hurtigt nogle ekstra stresshormoner, fortrinsvist adrenalin og kortisol, så kroppen bliver aktiveret og kan reagere.

Denne biologiske reaktion er ok i enkeltstående situationer, for eksempel i forbindelse med en deadline på jobbet, en kortvarig krise i parforholdet, eller en eksamenssituation, hvor man efterfølgende har god tid til at puste ud og restituere. Har man ikke denne mulighed, kan stressen udvikle sig, og stresshormonerne hobes op i kroppen.

Man kan gå fra at være helt stressfri, og i flow i livet, blot med enkeltstående oplevelser af akut stress, som beskrevet ovnfor; til mere moderat stress, hvor stresssymptomerne i stigende grad begynder at vise sig; til det meget overbelastende stadie, med øget sygefravær, forværrede symptomer og lav trivsel, og i sidste ende med risiko for kolaps, sammenbrud, angst og sygemelding.

Det er vigtigt at vide, og huske på at:
  • Stress sker ubevidst, så det er ikke altid man er klar over stressen.
  • Alle kan blive alvorligt stressede, hvis omstændighederne er til det.
  • Man ikke kan bestemme sig for ikke at blive stresset.
  • Stress skal tages alvorligt.
  • Stress kan behandles og forebygges, uanset hvor i forløbet man er.
I Stress og traume klinikken, stresscoacher og behandler jeg personer med både let, moderat og svær stress.

Årsager til stress

Stress er individuel. Det, der stresser én person, stresser ikke nødvendigvis en anden, og omvendt.
Stress opstår enten vía noget vi oplever, eller via vores tanker.

Stressårsager kan for eksempel stamme fra:
  • Arbejdspladsen. Psykisk arbejdsmiljø, stort arbejdspress, mange ændringer, værdikonflikter mv.
  • Privatlivet. Skilsmisse, sygdom, tab, børn, partner, rudekuverter, trafikken mv.
  • Tankerne. Bekymringer, konsekvenser, uønskede livsomstændigheder, frygt mv.
  • "Smitte". Stresssmitte fra chef til medarbejder, fra kollega til kollega, fra forældre til børn mv.

Symptomer på stress.

Symptomer på stress varierer meget fra person til person. Dog er der flere symptomer, som mange stressramte kan genkende.
Eksempler kan være:

Fysiske. Indre uro, rysten, tics, hjertebanken, sveder, uforklarlige smerter, hukommelsesbesvær, koncentrationsbesvær, knugen i maven eller brystet, tørhed i munden, tissetrang, hyppige infektioner, forværring af kronisk sygdom, træthed, mv.

Psykiske. Irritabel, nedsat humoristisk sans, indesluttet, depression, angst, ulyst, mv.

Adfærdsmæssige. Dårlig søvn, søvnløshed, tavs og indadvendt, aggressivitet, nedsat præstationsevne, ubeslutsomhed, øget brug af stimulanser, mindre social, mv.

Oplever man et eller flere af disse symptomer, så gå altid til egen læge og få det undersøgt.

TEST DIT STRESSNIVEAU

GRATIS STRESSTEST - Klik her

llll

Skal man vælge stresscoaching eller anden coaching?

Har du stress, og ønsker coaching for at blive stressfri og rask, så anbefaler jeg altid, at du vælger en certificeret stresscoach, fremfor en klassisk coach.

Metoderne i klassisk coaching, er fine og gode til raske mennesker, men kan gøre ondt værre når man er stresssyg.

Klassisk coaching tager udgangspunkt i, at den der modtager coaching har ekspertise i sit eget liv og arbejde, er kreativ, har ressourcer, og er et helt menneske.
En alvorligt stresset person, har ikke kunnet få sit liv og/eller sit arbejde til at fungere, mangler kreativitet, mangler ressourcer, og er ude af balance.
Er man stressramt, skal tilgangen i coachingen og behandlingen, håndteres derefter, og på rette måde.
Annette Rosenved Petersen | Holbækvej 34, 2. sal, dør 2, Roskilde  | Tlf.: 51662682